1. De prijs van mijn aankoop

Een goeie waterverzachter voor particulier gebruik betaal je: 1200 euro. Daar mag wel de plaatsing inbegrepen zijn. En voor die prijs heb je al een hydraulisch toestel of een meer evolutief elektronisch toestel.  Goedkopere toestellen zitten hoog in verbruik en hebben een korte duurzaamheid. Maar ook heel dure toestellen ( Watergenius: 2500 euro) kunnen een korte duurzaamheid kennen ( 9- 10 jaar). Dus ga na uit welke materie het toestel is vervaardigd. Vraag naar de werking en let op technische details. Vraag ook naar de negatieve punten. Bij de laatste moderne hydraulische toestellen zit de werking in het water afgescheiden van lucht en licht wat een uitzonderlijke levensduurte van de kleppen teweeg brengt. Bij een opbouw klep ( zie elektrische toestellen) kan corrosie en mechanische slijtage voorkomen.

2. Het verbruik  van mijn toestel

Alle toestellen claimen zuinig te zijn. Maar wat is zuinig? De zuinigheid wordt  bepaald door de  jaarlijkse verbruikskost. Deze jaarlijkse verbruikskost wordt bepaald door het aantal zoutverbruik , en het aantal spoelwaterverbruik. Vraag om het jaarlijks verbruik van zout – en spoelwater te berekenen, op papier met eventueel een handtekening. Laat de berekening verlopen in aantallen, maar ook in euro’s.  Hoeveel kost het bij hen voor een zak zout? Ben ik gebonden  aan een verplicht  zoutcontract? Hoeveel spoelwater verbruik ik voor 100m³/jaar? Is de zoutlevering gekoppeld aan mijn verplicht onderhoud?

3. Verplichte contracten

Bekijk goed dat je op geen enkele wijze verbonden bent met een contract. Het geeft je de vrijheid een onderhoud te laten uitvoeren wanneer jij wil. Ook zoutafname: zout is zout ( wel zout voor ontharders) maar waarom kost het in de Colruyt 8,5 euro en bij sommigen 18 euro? Juist, levering aan huis kost ook. Maar heb ik de vrijheid zout te halen in een grootwarenhuis?

4. Plaatsing en service

Ga na of de plaatsing gebeurt conform de wetgeving: ( vb. 2011: aansluiten op open afvoer zonder contact met ander afvoerwater ). Doe daarom uw plaatsing via een firma en niet door de gemeentelijke installateur. Hij zorgt voor de garantie, maar kent hij het toestel wel ( ook vanbinnen) dusdanig er bij defect een herstelling kan plaatsvinden.  Service: Binnen welke tijd kan de betrokken firma ter plaatse zijn bij problemen? Heb ik daar een contactpersoon, iemand die het opvolgt? Iemand die ik persoonlijk kan bellen?